You are reading:
Growing Up Ain't Easy | At One Stage in Your Life

Growing Up Ain't Easy | At One Stage in Your Life

Posted on: Thursday, June 4, 2020



Hey there..

I wrote this after watching British TV Series : Injustice. Am not a great counselor, I'm just nobody but still i wanted to share my writing with whoever that probably reading or dropping here. As usual this entry is mix English - Malay.

Kesimpulan yang aku dapat dari Tv Series Injustice ni, the main character is extremely a great barrister but at same time a good murderer. I'm sorry but i said what i said, to tell you the truth a barrister or lawyer can be a dangerous person as they know very well about law and when they do something illegal they know how to escape from it and survive. Am not blindly saying this but I've been through something connected with a person called "lawyer". For the past three years I've been struggling to cope with sudden changed in my life. Repeatedly I ask myself "where did it all go wrong?" "is it my mistake?" "have i made the wrong choice?" "why this thing happened?" "why me?". A lot of negative thought keep coming, it feels like a multiple gunshot to my head. I never been shot though huh palis-palis oii hahaha minta simpang malaikat 44! Shuu, jauh-jauh!

Growing Up Ain't Easy | At One Stage in Your Life. Tahun ni aku 29 y/o dan banyak plan aku yang tertangguh, lain aku plan lain jadinya. Kecewa. Mengeluh. Bila dah tua-tua macam ni banyak benda yang aku sesal dalam hidup aku. I wish i can undo my time and further study in legal/law instead of business and if i given a chance i swear i'll be a good lawyer dan takkan sia-siakan sijil aku. Aku ada kenal few lawyer ni. Ada yang berpontensi to be a great lawyer tapi pilih jalan salah and end up bankrupt, ada yang dah belajar tinggi-tinggi sampai ke luar negara but then balik Malaysia nda ambil sijil untuk membolehkan dia jadi lawyer dekat Malaysia, ada yang 10 tahun beroperasi tapi nda nampak hasil. Sebab apa? Bila client datang dia bertapuk (bersembunyi), boleh lagi menipu cakap dengan client yang peguam takda dekat pejabat sedangkan dialah lawyer. Pasal apa? Sebab dia takda keyakinan mau bercakap dan jumpa client. Firm dia survive pun sebab dapat suami kaya, depend 100% dengan suami. Dia pernah terfikir kah bila tiba-tiba suami dia takda dia boleh jatuh tersungkur sekelip mata?? Jangan terlalu yakin apa yang kita ada tu akan kekal ada selamanya. Nahh..life is full with uncertainty. We gotta be ready!

Without a proper balance, life can be very frustrating!

Apa yang aku mau tekankan dekat sini is jangan sia-siakan masa dan apa yang kau ada sebab at one stage in your life you may have a stronger desire to undo everything and regret all of the things you missed. 

Ngam-ngam lepas aku habis tengok movie adik lelaki aku text. FYI, adik aku ni nda habis SPM, sekarang dia baru masuk 20 tahun dan tengah menganggur.

"Macam mana mau move-on?"

"Move on dari apa?" Aku tanya dia.

"dari perempuan. aku rasa aku nda dapat jadi diri aku yang dulu", balasnya.

"apa yang ko dapat dari dia? dia bagi ko duit ka? dia bagi family ko senang ka? dengan ada dia boleh bagi mak senang hati ka?" Bertubi soalan jahat aku kasi. Am not a good sister, i know.

"nda la ba tapi macam mana mau buang perasaan tu?" dia balas lagi.

"ko tahu ka soalan ko ni bunyinya bullshit? ko baru 20 tahun, terlalu awal untuk ko semakkan kepala dengan benda-benda macam ni. ko nda rasa lagi hidup tu macam mana. nanti umur ko meningkat baru ko tahu susahnya mau hidup, sara diri cari rezeki. nanti-nanti ko akan menyesal buang masa ko dengan benda bullshit macam ni. percayalah" Rude bunyi kan tapi yes aku memang rude. Judge me, am ok.

"carikan aku kerja sana. apa ja kerja aku ok" balasnya tiba-tiba tukar topik.

"kau ingat senang ka cari kerja time pkp ni? otak kita ni sama ja saiz. pandai-pandaila cari alternatif lain untuk cari duit. ko dekat kampung, ada motor senang kesana kesini. kalau tupun ko nda bole fikir ko gagal suda" kejamnya ayat aku.

"aku da apply kerja dekat carwash tapi kena reject".

"kerja makan gaji ja ko terfikir? habis kerja sendiri nda terlintas dalam kepala ko?" lagi balasan kejam dari aku.

"mana aku dapat modal" aishhh banyak alasan betul! time ni rasanya muka aku da merah serupa tinker bell da sebab geram.

"untuk permulaan ko carila hasil-hasil kampung yang bole jual tu. bukan pakai modal pun. ko start dari bawah la. mana ada orang terus dekat atas. macam ko buat tangga rumah ndakan start dari tengah pulak tiba2. tula dulu mak hantar p sekolah ponteng, berhenti sekolah. da kerja ko berhenti. bila ko duduk rumah yang ko tahu makan tidur, oncall dengan awek. ko pernah ka baca isu-isu semasa? ko pernah ka baca info yang bermanfaat untuk ko? kita ni kalau nda belajar tinggi2 pun takpa janji kuat semangat. takpa kalau nda pintar tapi rajin so ada hasil. kita ni makin hari makin tua, esok2 mak takda so ko macam mana? sampai bila macam ni? kita ni kalau nda mampu menyenangkan orang pun sekurang-kurangnya jangan menyusahkan. ko pikirla betul2, jangan buang masa kau pikir pasal perempuan" yang ni aku da voice da sebab bikin gerigitan.

"betul jugak kan. yala, nanti aku try sungguh2" dia text ja.

"cakap ja nda guna. buktikan dengan tindakan bukan kata-kata" meyindir bunyi. apakah punya kakak aku ni.

"ya ba". -END-

Bottom line : Growing up ain't easy. There is so many thought to think deeply until at night your brain refuse to shut down. Sementara masih muda, ada masa dan diberi peluang untuk buat yang terbaik, buatlah yang terbaik untuk diri kita sendiri. Once kita dah buat silap, bukan senang untuk betulkan balik dan ada yang nda bole fix langsung dah. Sekian.


Comments

  1. Assalamualaikum..

    Salam ukwah dari saya untuk anda.....jom follow blog aku ya...

    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    Terima kasih sekali lagi..ya

    ReplyDelete
  2. yups cik itah exactly, bukan senang tp jgn sia-siakan usia kita bnyk lagi benda best kita boleh terokai..kena dass bg pedas lagi bah adik cik itah tu baru dia sedar..umur pun muda lagi..kita pun klo bleh nk undur umur wt lagi baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada complicated sikit mo kasi brain dia ni huhu

      Delete
  3. Masa itu emas. Once ianya telah berlalu, mmng tak boleh patah balik. Betul tu. Masa yang ada buat sehabis baik supaya tak menyesal nanti 😊

    ReplyDelete
  4. betul.. too many challenges bila jadi adult ni.
    kalaulaaa jadi kanak2 tu 1 pekerjaan.. nak je apply eheh..

    ReplyDelete
  5. Bila umur dah meningkat ni, rasa mcm semua nak dibuat.. mcm tak sempat-sempat je nak buat apa yg belum terbuat kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. true indeed. sometime down jugak but i believe in Allah, he knows what's best 4 us knn :)

      Delete
  6. bila adik kena bebel dengan kakak. panjang bebelan tu tapi bebelan yang berguna. ye, tak mudah nak meneruskan hidup. Andai dapat undurkan masa, kita boleh perbaiki mana yang silap langkah. tapi tak! jadi, nak tak nak kita kena usaha sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila namanya adik memang nda sah kalau nda bagi kakaknya masalah. baru2 ni dia kena saman motor, duit sy yg melayang. geram haihhh haha

      Delete