You are reading:
Cerita Raya 2020 Aku | Eid Mubarak To All

Cerita Raya 2020 Aku | Eid Mubarak To All

Posted on: Monday, June 1, 2020


raya 2020

Yo, selamat hari raya! Late wish, I know. Apapun, kosong - kosong ya.

So meriah tidak raya korang? Raya aku huh hambar raya tahun lepas tahun raya 2020 ni lagilah hambar. Mesti raya korang pun sama kan mana tidak kalau ngam-ngam PKPB, Covid-19 punya pasal huhu.

Raya 2020 | Eid Mubarak To All. Aku kongsi sikit cerita raya aku tahun ni. Hambar memang hambar, takda feel langsung tapi ada jugak lah sepasang baju raya aku dan aku sempat jugak main bunga api. Oit, budak-budak sungguh kahkah! Mau dijadikan cerita kain untuk baju raya aku da beli awal, ngam-ngam ada promosi dekat Jakel so beli lah. Pertengahan bulan dua aku hantar kedai jahit. Nda expect pun yang Covid-19 ni will get worse and Malaysia kena MCO aka PKP.

Pagi raya pertama tu macam biasalah aku bangun awal, masak lauk pauk untuk di sedekahkan kepada mereka yang kurang berkemampuan. Sudah menjadi kebiasaan setiap kali raya pertama mesti mak akan sediakan sebakul makanan, dalam tu lengkap ada nasi dengan lauk (4-5 jenis lauk dan sayur), ada jajan (kudapan), air minuman (cola, pepsi etc), maggie, sardine, kuih tradisi dan macam-macam lagilah. Kiranya aku membesar dengan budaya ni. Nda sure lah kalau seluruh Kota Belud mengamalkan budaya yang sama tapi kalau dekat Kg.Labuan yes, kami masih mengamalkan budaya tu. Lagipun niat kita untuk bersedekah kan so kira acceptable lah kan budaya tu, nda menyimpang manapun.

Lepas settle semua barulah mandi dan bersiap pakai baju raya walaupun nda ke mana-mana, niatnya mau ambil gambar family untuk raya tahun ni walaupun hakikatnya ramai takda sebab ada yang nda dapat balik beraya. Tapi raya tahun ni, adik perempuan aku bersama suami dan anak-anak dia beraya dekat rumah mak, kakak dan adik lelaki akupun ada so kira meriah sikitlah sebab tahun lepas aku dengan mak aku ja dekat rumah, persiapan raya pun aku buat sorang-sorang. Mak aku ada lah jugak buat kuih tradisi malam raya tu, dia buat acuan lepastu suruh aku siapkan selebihnya. Aku ketang ketung sorang-sorang dekat dapur, dengan langsir belum tukar. Dia sedap tidur berdengkur. Ohh makk!

Berbalik cerita raya 2020 ni, aku habis bersiap dalam pukul 11.30 macam tu, makeup simple ja. Excited mau ambik gambar family ni but then tiba-tiba adik perempuan cakap keluarga belah suami dia suruh diaorang datang beraya so aku balaslah.. "Oh takpala, Kak Long pun nda sampai lagi, korang pergi jala beraya dulu tapi sebelum korang jalan ko tolong snap gambar aku sorang dulu kekeke", Sempat lagi aku, masih sempat!

Sementara menunggu Kak Long sekeluarga sampai dan adik perempuan aku balik dari beraya so aku makan tapi entah lain macam rasa masakan aku kali ni, rasa nda sedap pun ya jugak haha. Nda lama lepas tu Kak Long whatsapp katanya nda dapat datang sebab anak bongsu dia tiba-tiba pulak demam. "Ohh takpala apa boleh buat kan. Tunggu adik ja la", Dalam hati aku. Tunggu punya tunggu sampai aku tertidur. Habis kusut tudung dan baju yang aku pakai huhu. Aku terjaga pun sebab hujan lebat, lain macam lebatnya, angin pun kuat. Sejuk gila!

Adik aku balik dalam pukul 4.30 petang, masa tu masih hujan lebat. Katanya banjir dekat Kg.Linau, dorang redah ja balik sebab belum dalam lagi. Aku rasa biasa ja, nda terkejut pun sebab Kg.Linau, Kg. Lebak Moyo dan Kg. Menunggui memang selalu banjir bila hujan lebat. Pukul 9.00 malam hujan dah berhenti, gerimis ja. My niece pulak ajak main bunga api so aku layankan sajalah. Main punya main tiba-tiba suasana kecoh, mak kelam kabut suruh adik dan ipar aku angkat barang naik keatas sebab banjir katanya. "Sampai jugak air banjirnya", Aku pause sekejap sebab jarang air banjir sampai ke situ. Dah lah raya PKP gara-gara Covid-19, banjir pulak. Disaster sungguh!

Sudahnya mood raya completely gone dan takda snap gambar family pun, gambar diatas tu ja yang ada. Tupun nasib baik aku paksa adik perempuan aku snap kalau tidak sia-sia ja pakai cantik-cantik makeup semua tapi nda ambik gambar. One of worst feeling jugak tu kono ðŸ˜†

Comments

  1. SELAMAT HARI RAYA, menarik entry ini btw done follow, follow me back thanks http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Acu..thanks for dropping.. done follow u back ok :)
      ur blog pun nice jugak!

      Delete
  2. sedihnya banjir melanda masa raya. di kelantan ini panas n kering berpanjangan. tp gerimis x mengundang pun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat sini seminggu tu 3-4 kali hujan setiap petang..kdg malam sampai ke pagi hujannya tapi tula bila panas, panas gila huhu

      semoga area AK ada gerimis mengundang nanti ya hehe
      btw selamat hari raya!

      Delete
  3. selamat hari raya... cantik gadis dan bunga raya tu

    ReplyDelete
  4. alhamdulilah masih dapat jumpa keluarga yang ada berdekatan

    ReplyDelete
  5. Selamat Hari Raya.. Maap Zahir Batin

    ReplyDelete
  6. selamat hari raya. maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  7. Alamak, terlambat sudah dah nak ucapkan selamat hari raya. kira 0-0 juga ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha salam aidiladha yg nda lama lagi akan datang hehe

      Delete
  8. memang raya yang lain dan penuh dugaan..

    ReplyDelete
  9. selamat hariraya maaf zahir batin ye.,
    minggu dh nk raya haji pulak., hehehe

    ReplyDelete