Monday, December 18, 2017

How To Increase My Hemoglobin Level?


Assalamualaikum & hi..

It's been a while since i last blogged and i know i have so much to catch up with you all. Well, so much things happened in my life but i don't want to write about that. Everyone has their own story, me and so do you.

Are you blood donor? If yes, we are on the same board. My first donation is about seven months ago but after that my hemoglobin level keeps dropping and it prevent me from donating. It actually worries me because it can lead to anemia in the future. So now i am on mission to increase my hemoglobin level.

hemoglobin level
Picture credited to : https://www.top10homeremedies.com/

How To Increase My Hemoglobin Level? 


Here's four easy ways i prefer to do ;

1. Eat Iron-Rich Foods

The top iron rich foods include green leafy vegetables like spinach, tofu, asparagus, chicken liver, whole egg, oysters, apple, pomegranate, prunes, pumpkin seeds, almonds and raisins. Meat and seafood are highly recommended to eat though meat contain 6% iron while seafood is 4% but seafood is my favorites food especially prawn, squid and shells.


2. Increase Vitamin C intake

It is important to have a combination of both iron and vitamin C as the latter is a carrier rich molecule that can be used for better absorption of iron. Foods rich in vitamin C such as oranges, lemon, strawberries, papaya, bell peppers, broccoli, grapefruit and tomatoes but i also eat watermelon though it only contain 16% of Vitamin C but it helps to reduce my headache in the morning when i woke up.


3. Increase Folic Acid Intake

Folic acid, a B-complex vitamin, is required to make red blood cells and a folic acid deficiency automatically leads to a low level of hemoglobin. Some good food sources of folic acid are green leafy vegetables, sprouts, dried beans, wheat germ, peanuts, bananas, broccoli and chicken liver.


4. Exercise

Moderate to high intensity workouts are highly recommended, because when we exercise our body produces more hemoglobin to meet the growing demand for oxygen throughout the body. I tend to do plank to replace high intensity workouts. There are five types of plank such as full plank, jump plank, elbow plank, raised-leg plank and side plank. Beside that i also do other workout like hip bridge, lunges, leg lift and hold, squats, bicycle crunches, russian twists and sumo jump squats. It is hard at the beginning but yeah i keep working because i know the result are worth it.


Bottom line :  In order to success my mission i have to avoid iron blockers such as coffee, tea and cola drinks but i got no problem with that ^_^

Good day everyone..

with love ~ cik itah @ ramaramapendek

Tuesday, April 4, 2017

Resepi Ayam Dan Udang Goreng Berempah Yang Mudah Dan Ringkas

Assalamualaikum & hai..

Resepi Ayam Dan Udang Goreng Berempah Yang Mudah Dan Ringkas

Resepi Ayam Dan Udang Goreng Berempah Yang Mudah Dan Ringkas | Niatnya nak masak sup ayam sebab tu beli ayam tapi entah kenapa tekak tiba-tiba rasa nak makan ayam berempah. Masa tengah  gaul bahan perapan teringat pula udang kat peti ais yang aku dah beli hari selasa tu, bila cek je alamak dah tak fresh. Tak tahu nak masak apa aku gaul ja sekali ngan perapan ayam goreng berempah tadi..

Bahan-bahan ;
  • Ayam
  • Udang
  • Halia*
  • Bawang merah*
  • Bawang putih*
  • Daun kari
  • Serbuk kari
  • Sedikit garam
  • Serbuk lada sulah @ campuran
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara ;
  1. Tumbuk bahan-bahan yang bertanda (*)
  2. Masukkan bahan tumbuk ke dalam bekas yang berisi ayam dan udang yang telah dibersihkan
  3. Masukkan serbuk kari, sedikit garam, serbuk lada sulah dan daun kari
  4. Gaul sekata dan biarkan selama sejam (lagi lama lagi bagus)
  5. Goreng dan hidangkan bersama Sambal Kicap ABC.

Cara Buat Sambal Kicap ABC
Bahan-bahan yang perlu ada : Kicap ABC, cili api, sebiji bawang putih, sedikit garam, sedikit gula dan sebiji limau kasturi.
Caranya : Tumbuk cili api, masukkan bawang putih dan tumbuk sehingga halus dan sebati dengan cili api, masukkan sedikit garam, gula, kicap ABC dan limau. Gaul sekata didalam batu lesung dan siap!



with love ~ cik itah @ ramaramapendek

Monday, March 13, 2017

Program Vaksinasi HPV Untuk Wanita : Suntikan Kali Pertama

Assalamualaikum & hi..

Program Vaksinasi HPV Untuk Wanita : Suntikan Kali Pertama


Program Vaksinasi HPV Untuk Wanita : Suntikan Kali Pertama | Hari khamis lepas aku pergi ke Klinik Nur Sejahtera Kota Kinabalu untuk mendapatkan suntikan percuma HPV. Sebenarnya dah lama tahu pasal ni cuma aku malas nak buat dan bila aku nampak housemate bersemangat nak pergi aku pun terus semangat hehe. Dia buat suntikan pada hari rabu, aku pula pada hari khamis. Tak dapat buat dalam hari yang sama sebab kuota terhad, kebetulan pula officemate cuti so pergerakan akupun terhad.

Seawal pukul 1.50 petang aku dah sampai ke Klinik Nur Sejahtera memandangkan pejabat akupun tak jauh dari sana. Sampai ja depan klinik terkejut tengok ramai dah orang beratur. Mati-mati aku ingat akulah orang pertama rupanya ada lagi awal dari aku. Terfikir juga sempat ke tak sempat ni? Sebab sebelum datang aku call dan katanya diorang akan terima 30 yang terawal ja untuk hari tu. Tepat pukul 2.00 petang semua serbu masuk, akupun berebut sekali lah. First come first served tu ! Nasib aku lucky hehe kalau lambat sikit ja memang takda peluanglah untuk hari tu. Next day or next week lah nampaknya..

Untuk membuat suntikan ni aku kena isi borang dahulu tapi disebabkan kuota terhad dan ramai orang, nurse yang bertugas akan minta I/C terlebih dahulu dan kira sehingga 30 orang sahaja. Selebihnya kena datang esok harinya (terhad 20 orang sahaja) atau minggu ini (jika ada stok). Lepas isi borang nurse akan panggil nama lepas tu akan cek blood pressure kita dan tanya belah mana nak inject - masa ni juga kita kena bayar bil pendaftaran sebanyak RM5 dan dapat kad temujanji untuk dos kedua dan ketiga.

Untuk sesiapa yang belum pernah terima vaksinasi HPV dan  lahir antara tahun 1990 hingga 1996, bolehlah dapatkan suntikan percuma HPV ni dimana-mana cawangan Klinik Nur Sejahtera. Suntikan percuma ni untuk orang yang belum berkahwin ja tau, kalau dah kahwin tu kena bayar RM150 untuk setiap suntikan.


with love ~ cik itah @ ramaramapendek

Thursday, March 9, 2017

Resepi Kari Sotong

Assalamualaikum & hi

Resepi Kari Sotong

Resepi Kari Sotong

Bahan-bahan ;
  • Sotong, cili kering, terung, asam keping, serbuk kari, bawang merah, bawang putih, halia, bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis, perasa dan daun sup sebagai hiasan dan penaik bau sedap.

Cara-cara ;
  1. Tumis halia, bawang merah, bawang putih sehingga layu
  2. Masukkan bunga cengkih, bunga lawang dan kayu manis dan cili kering
  3. Masukkan serbuk kari dan kacau hingga naik bau. Masak lama supaya kari lebih umphh tapi pastikan api sederhana, jangan terlalu kuat sehingga kari hangus. Jika terlalu kering tambahkan sedikit air sehingga kari menjadi pes. Kacau agar kari tidak hangus
  4. Masukkan sotong dan kacau sekata dengan pes kari tadi. Kecilkan api dan biar sehingga sotong sedikit kecut (berair)
  5. Masukkan pula sayur terung yang telah dipotong mengikut kesesuaian dan asam keping.
  6. Tambahkan sedikit air dan biar hingga mendidih. Perasakan
  7. Jika rasa sudah sesuai tutup api dan hidangkan.


with love ~ cik itah @ ramaramapendek