Tuesday, July 26, 2016

Resepi Orang Bujang - Belacan Tomato

Assalamualaikum & hai..



My favourite ever! Aku main buat ja sambal ni tak rujuk mana-mana resepi. Tak sangka pula housemate aku addicted sampai dia request aku untuk buat kali ke tiga sambal ni. Mudah, ringkas dan sihat.



Resepi Orang Bujang - Belacan Tomato


Bahan-bahan yang digunakan ialah :- 
  • Tomato (kuantiti terpulang banyak mana korg nak)4
  • Limau (ikut cita rasa masing-masing)
  • Belacan (ikut cita rasa masing-masing)
  • Sebiji bawang putih
  • Sebiji bawang merah
  • Cili padi (kuantiti terpulang, kalau nak pedas tambahkan)
Cara-cara :-
  1. Hiris tomato, cili api, bawang putih dan bawang merah (pastikan cuci terlebih dahulu, hirisan tu terpulang nak hiris dadu ke, hiris nipis ke etc)
  2. Campurkan kesemua bahan hiris, limau dan belacan
  3. Tambahkan garam, aji no moto dan sedikit gula.
  4. Gaul sebati dan siap!

with love~ Cik Itah @ ramaramapendek

11 comments:

  1. haa sedap2 pernah rasa kat kedai :D wah dah boleh kawen dah cenggini :D

    ReplyDelete
  2. Wahhh..Nmpk simple & sedap...Time free boleh try nih..Thx for sharing..

    ReplyDelete
  3. Makanan sihat ni... adunan timur dan barat... mmg selera makan dgn nasi mcm tu :)

    ReplyDelete
  4. Meliur tengok.walaupun simple tapi menyelerakan.nyum nyum nyum

    ReplyDelete
  5. Boleh buat pembuka selera nie.. mengancam..

    ReplyDelete
  6. eh hijau jer., ayam goreng takde ker., huhu

    ReplyDelete
  7. Nampak macam simple tapi macam sedap jugak ni =)

    done follow =)

    ReplyDelete
  8. wahhh sedapnya mkn dgn nasi panas gitu

    ReplyDelete