Wednesday, December 4, 2013

Al-Kisah Bunga Mawar Kampung (Damask Roses)


Assalamualaikum dan salam sejahtera :)

Info pasal Bunga Mawar Kampung ni korang boleh GOOGLE. Yang pasti Bunga Mawar ni melambangkan bunga cinta kuikuikui! Orang yang suka bunga ni semestinya suka tanam bunga juga kan. Al kisahnya dulu masa aku study dekat Politeknik Kota Kinabalu, aku pun tak ingat sem berapa. Disebabkan minat yang sangat mendalam dekat Bunga Mawar aku pun try la tanam mana tahu kut kut boleh tumbuh dengan suburnya. Tak sangka selepas beberapa bulan harapan aku betul-betul menjadi kenyataan. Gembira bukan main aku tengok Bunga Mawar yang aku tanam tumbuh merimbun, dengan bunganya yang banyak dan wangi ya Allah terasa di awangan aku hahaha.

GOOGLE

Cuti semester semestinya yang sentiasa ku tunggu. Tak sabar ngadap bunga kesayangan aku. Sampainya di kampung terus pergi belakang rumah. "Eh apa dah jadi ni?! kenapa Bunga Mawar aku jadi pendek dan ketot macam ni ni? bunga pun dah tak ada.." Rupanya mak aku pergi cantas, katanya " dah la semak..banyak duri pulak tu". Aduhaii macam nak nangis ja aku rasa. Semua bunga habis dicantas jadi pendek dan ketot. Macam tak ada rupa bunga ja aku tengok. Sabar saja la..

P/S : kalau korang nak tengok gambar yang lebih cantik serta jenis dan nama Bunga Mawar boleh klik SINI dan SINI .


with love~rrp.cik itah

27 comments:

  1. bunga feveret kita nie...biarpun berduri tapi harum..ala ciannya kena cantas jadi ketot :)..sabar ja la ya itah

    ReplyDelete
  2. alahai... kesian nya itah, ^_^ nanti kalo dh ada umah sniri tanam lah banyak2

    ReplyDelete
  3. cantik nya bunga mawar warna pink!!hihi..alahai..tak pasal2 jadi ketot la bunga tu..

    ReplyDelete
  4. dia berduri sebab awk tanam yang jenis mawar berduri kot..hehehe...sy knowledge pasal bunga2 nie kurang skit..tapi kalau bunga cinta lestari saya tahu..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. @Azlan Strider haha kalau bunga cinta lestari semua orang pun tahu :D

    ReplyDelete
  6. hahaha... mak geram tengok bunga tu buat semak je kot...

    ReplyDelete
  7. Huhu. Sabor je la yer. Penat-penat tanam dan jaga, alih-alih mak dah tebas.

    ReplyDelete
  8. huhu., jgn risau., nnt klu dia tunas baru lg cantik & rendang., klu tnggi2 sngat pun xcantik gak.,

    ReplyDelete
  9. cantas pun.. nanti dia akan tumbuh balik.. :D
    Lebih cantik dan rendang..

    ReplyDelete
  10. adeh sayangnyaa... bunga mawar dah la cantik..tu sebab berduri :)

    ReplyDelete
  11. sabar ja lah itah.. saya pun suka bunga mawar :)

    ReplyDelete
  12. cantiknya bunga ros ni..warna pink pulak tu..teringin nak tanam bunga jugak

    ReplyDelete
  13. SUSAH NAK JAGA POKOK BUNGA NI.. TAPI TAK PERNAH CUBA MENANAM POKOK NI..

    ReplyDelete
  14. kat sini , tanam bunga ros kat pasu , saya buat bonzai . kat kg , akak biarkan meninggi mcm tu jer ...

    ReplyDelete
  15. bungga mawar cantik tapi berduri ^_^

    ReplyDelete
  16. Cantik.. Tapi Mieza tak berapa minat bercucuk tanam ni.. Hehe..
    http://miezashaklee.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. cantiknyaa bunga mawar ni..pndai kak Ita tanam.. :)

    ReplyDelete
  18. Allah sedih nya dicantas hahahaha sabar ye x

    ReplyDelete
  19. dah lama tak tengok bunga ni..tapi bau dia bestkan cik ta...wangi..kita suka

    ReplyDelete
  20. hihi,kesian itah pokok yang ditanam kena cantas ye:)

    ReplyDelete
  21. Suka juga bunga mawar cuma itulah, byk duri. Hehe

    ReplyDelete