You are reading:
Even If You Don't Filter Your Words Please Don't Be Such A Judgemental Toxic Person

Even If You Don't Filter Your Words Please Don't Be Such A Judgemental Toxic Person

Posted on: Saturday, January 16, 2021

Even If You Don't Filter Your Words Please Don't Be Such A Judgemental Toxic Person


Sebelum aku bercerita lagi panjang, terima kasih untuk mereka yang mendoakan aku - alhamdulillah keputusan first swab test aku negatif. Esok aku akan buat second swab, semoga ianya negatif juga inshaAllah.


Even If You Don't Filter Your Words Please Don't Be Such A Judgemental Toxic Person | Lain macam tajuk entri aku kali ni kan haha. Nahh sometime blog ni dijadikan tempat untuk aku meluah perasaan. So abaikan saja lol 😂😂


Mau dijadikan cerita banyak hari yang lalu aku up status whatsapp - gambar pavlova dengan caption "ubat untuk stress" nahh aku actually main-main ja pun, yes aku banyak pikir pasal kerja dan masalah peribadi aku tapi tidaklah sampai aku stress gila-gila sampai depress apa semua. Tapi adalah seorang hamba Allah ni reply status tu kata aku ada "bipolar symptoms 😏" siap suruh aku jumpa psychiatrist and i was like "huh kau kenapa??" tapi aku malas mau layan aku just bluetick. Balik rumah tiba-tiba housemate aku tanya apa pendapat aku pasal apa yang si A ni reply status aku. Aku pun tanyalah mana dia tahu apa yang si A reply? Katanya si A ni hantar screenshot bagi dekat dia. Ohh wait. Are you guys talking about me behind my back? Don't tell me you did it alot haha but nahh i don't care 😂. Jujur aku kata aku nda kisah pun orang mau mengumpat pasal aku. Aku bukannya baik manapun plus I know myself better than anyone. So idc! I'll be a person based on your thoughts. Fix your desire!


Tapi aku mau cakap sikit boleh? Sila hadam!

  • I'm an introvert person but that doesn't mean i don't talk to people or very shy one. I talk when i talk, i don't when i don't. Ada masa orang ni just mau sendiri2, diam senyap2 malas mau bercakap. Takkan kau nda pernah rasa macam tu. What do you expect? Aku mau pot pet pot pet like all the time dan layan kau orang ja kah?? Selagi aku nda kacau dan menyusahkan siapa-siapa, lantak akulah mau senyap kah apa.
  • This one, aku jujur. Aku malas mau berkawan dengan orang yang lagi banyak bercakap pasal orang lain. Bercakap benda baik-baik takpa tapi bila sudah bab mengumpat orang lain, judge orang itu ini as it kau gila punya perfect punya orang.. memang jawapan aku NO. So kalau aku senyap tu paham2 sajalah.
  • Don't concern about my personal life when i don't even bother about yours! When it comes to someone's personal life ada baiknya bila ko nampak cukuplah mata ko nampak, bila dengar cukuplah telinga dengar. Mulut nda payah bercakap. Nda payah acah2 wartawan sibuk tanya itu ini. Jangan jadi tv3 betul.


Aku ni tidaklah sebijak/sepintar kamurang. Belajar pun sampai diploma ja lepas tu terus kerja. Aku takda degree, master phd semua tapi bab common sense aku belum fail lagi. Even aku nda belajar tinggi pun am still an organized person. Aku kalau buka pintu toilet aku nda pernah lupa untuk tutup balik. Aku pinjam barang aku sentiasa ingat untuk pulangkan balik. Aku kalau ke dapur, singki sentiasa bersih. I'm not a messy one! Jangan nilai someone dari education level ja. Kita ni kelebihan dan kekurangan lain-lain. Tidak sama.


Last but not least. Kadang orang ni nda suka kita atau malas mau berkawan dengan kita adalah disebabkan oleh diri kita sendiri. Sebab itu penting untuk kita sentiasa muhasabah diri kita. So instead of mengata pasal orang lain, judge orang itu ini ada baiknya kita tengok diri kita sendiri dulu. Jangan kerana education level ko yang konon nya tinggi tu suka hati ko cakap orang bipolar expecially when you know nothing about that person. Yang kau tahu apa yang dia allowed you to know ja - ko nda tahu or kenal A to Z punn 🥎


Banyak cakap bergurau itu ini salah, diam-diam nda kacau orang pun salah lol. So after this don't ask me why i cut you off. Toxic and judgemental person ni aku malas mau simpan lama-lama dalam aku punya circle. Faham, faham. Nda faham..sudahh. Kbye!

Comments

  1. Yes, I do not like people talks bad about others.
    Silap jauhkan diri.

    ReplyDelete
  2. Oh, orang macam ni, kena buat bodoh saja, Litah. Bak kata Azwan Ali, why bother, why bother. :)
    Semoga second swab test Litah juga negatif.

    ReplyDelete
  3. she should asked what happen dulu before jump into the conclusion right? even tho she is worried about you but wrong way to approached you like that , duh..... and hopefully 2nd swab you pun negative! take care :)

    ReplyDelete
  4. Moga test kedua juga negative. Cepat sudah kan dapat result sekarang, and kalau KKM tidak call, means negative lah tu. Pasal orang-orang sekeliling tu, just ignored ja. Bukan juga diorang yang bagi ko beras tiap bulan.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah first swab test negative. Semoga second swab test negative juga nanti. Aaminn

    Abaikan je jenis manusia yang suka cakap belakang dan menyibuk ni. Kita tak kacau life orang and be happy hidup dengan life sendiri :)

    ReplyDelete
  6. orang selalu salah tafsir maksud introvert ni. introvert bukan bermaksud anti sosial. just tak suka ambil tahu hal orang orang je. but doesn't mean tak berkawan dengan orang. aku suka term ni. "you only know what you allowed to know".

    ReplyDelete
  7. yep, muhasabah diri sendiri utk terus maju kehadapan., aminn

    ReplyDelete
  8. be yourself. relax. tarik nafas then kita minum coffee. layan netsflix. biarkan yang mengata. just enjoy.

    semoga allah pelihara adik ye..

    ReplyDelete
  9. Ya why bother..why bother..mmg org lain xfaham kita mcm mana kita fhm diri sndri..be positif k itah :)

    ReplyDelete
  10. avoid dgn org2 yg suka berckp hal org lain biar dia sorang mkn daging mentah kat akhirat nanti

    ReplyDelete
  11. Buang masa betul orang yang cakap camni... Huh!! Pening kalau pikir...
    Moga dihindari dari manusia seperti ini .Fuh

    ReplyDelete