Monday, January 16, 2017

Resepi Ayam Sos Tiram

Assalamualaikum & hi..

Ayam sos tiram. Sebenarnya ini adalah kali pertama aku memasak ayam sos tiram. Biasa aku masak ayam kari or ayam kicap. Kali ini aku tukar selera tapi macam korang sedia maklumlah, masakan aku ni masakan bujang ja so ringkas dan cepat.


Resepi Ayam Sos Tiram

Bahan-bahan :
  • Ayam, kicap masin, kicap manis, sos tiram, halia, dua ulas bawang putih, seulas bawang merah, garam, maggie secukup rasa, lada sulah, cili kering, cili api (kalau suka pedas), tepung jagung dan lobak.

Cara-cara :
  1. Perap ayam bersama kicap masin dan sedikit kicap manis (apa2 jenis kicap yg korg suka) selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak, masukkan bawang merah, bawang putih, halia, cili kering dan cili api. Tumis sehingga garing.
  3. Masukkan ayam dan kacau sekata dengan bahan tumis tadi.
  4. Masukkan sos tiram dan tepung jagung yang telah dicairkan. Kacau sekata.
  5. Masukkan sedikit air, kacau dan biarkan hingga mendidih.
  6. Apabila kuah pekat, masukkan lobak, lada sulah dan perasakan.
  7. Tutupkan api dan hidang.



thanks for reading!
with love ~ cik itah @ ramaramapendek

12 comments:

  1. selalu masak stew camni.. tp letak mcm2 sayur hihi

    ReplyDelete
  2. Adehh..Terus lapar tgk laak ayam nih..huhu

    ReplyDelete
  3. Anak kakak suka ayam masak macam macam ini makan dgn nasi ayam Cik Itah
    Org lain makan nasi ayam dgn ayam yg goreng itu kan tapi anak kakak tak.

    ReplyDelete
  4. hoisssss seleraaaaaaaa.. mudah.. leh cuba nanti.. thankz cik itah..

    ReplyDelete
  5. wowweee nak buat jugak lah! nampak macam senang je

    ReplyDelete
  6. sedapnya. suka masak benda tak pedas macam ni. boleh bebudak makan sekali. hehehe

    ReplyDelete
  7. sedap nyer, cik itah :)
    ni kalau umah aida ni, mahu nyer bertambah nasi anak2 dara tu tau.
    tak pedas. ayam. memang la feveret diorang.

    ReplyDelete