You are reading:
Tumis Petola Bersama Tauhu

Tumis Petola Bersama Tauhu

Posted on: Tuesday, January 24, 2017

Assalamualaikum & hi

sayur petola

Kali ini aku masak tumis petola bersama tauhu. Petola ni adalah antara salah satu sayur kegemaran aku. Lagi sedap kalau petola kampung yang aku tanam sendiri hehe sebelum ni aku pernah menganggur selama enam bulan dan sepanjang tempoh tu bertani adalah aktiviti aku..

Bahan - bahan ;
  • Petola, tauhu, sedikit ikan bilis, bawang merah, bawang putih dan cili api

Cara - cara ;
  • Tumis ikan bilis sehingga garing
  • Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili api. Tumis sehingga naik bau
  • Masukkan tauhu, kacau dan biarkan seketika.
  • Apabila tauhu masak, masukkan petola dan kacau
  • Tutupkan kuali dan biar sehingga petola separuh masak
  • Perasakan dan siap

FYI, aku ni penggemar makanan pedas so apapun yang aku masak memang aku akan letak cili api. Kalau takda memang tak sah. Lagi satu aku ni kalau masak sayur aku tak suka sayur yang terlebih masak, bagi aku lagi better jika ianya separuh masak. Barulah prefect !


with love ~ cik itah @ ramaramapendek

Comments

  1. Kakak pun suka ni CI
    Letak sedikit sohoon pun sedap juga.

    ReplyDelete
  2. Sis kalau petola suka tumis air letak telor. Seminggu mesti ada sekali masak tumis air nie. Hehe

    ReplyDelete
  3. Suka tanam petola tapi jarang2 makan.

    ReplyDelete
  4. sy tak pernah makan petola.. huhu :)

    ReplyDelete
  5. Lapar pulak rasa tengok petola ni... Nyum nyum..

    ReplyDelete
  6. rajin update resepi skrg ni eah cik itah

    ReplyDelete
  7. skrg ni sayur kitorang masak rebus je, xda tumis lg, jimat mnyk 😊

    ReplyDelete
  8. petola ni ramai yang tak makan. dulu masa kat asrama sekolah, bila lauk petola, org yang makan petola la paling untung. mana yang tak makan, semua bagi kat saya... hahaha

    ReplyDelete
  9. dah lama tak makan petola sebab sejuk. urat sensitif kena la pantang banyak sikit dari orang lain. Anyway, nak jemput akak join bloglist saya :)
    http://farhannajafri.blogspot.my/2017/01/pencarian-bloglist-blog-baru.html#

    ReplyDelete
  10. Siqah suka petola tumis air letak telur. Sedap :)

    ReplyDelete